måndag 13 april 2015

Mazariner

Formarna

  • 125g smör
  • 2 ägg
  • 3 msk sukrin + 1/4 krm Stevia
  • 1½ dl kokosmjöl
  • 1½ tsk bakpulver
  • ½ tsk vaniljpulver

Fyllning

  • 100 g sötmandel + 2 bittermandlar
  • 3 msk sukrin + ½ krm Stevia
  • 2 msk vispgrädde
  • 75 g smör (mjukt)
  • 3 ägg

Gör så här

Formar

  1. Smält smöret
  2. Vispa ägg och sötning pösigt
  3. Häll smöret i äggsmeten
  4. Blanda de torra ingredienserna och rör ner i smeten
  5. Klä formarna med smeten (½ cm tjockt lager)

Fyllning

  1. Skålla och skala mandeln (Koka upp några deciliter vatten, ta bort från plattan och lägg i mandlarna. Häll i durkslag efter 3 minuter och spola med kallt vatten. Gnugga mandlarna med en kökshandduk så lossnar skalen lätt.)
  2. Mal mandeln i en mandelkvarn
  3. Häll den malda mandeln tillsammans med sötning i en matberedare och kör 5 minuter
  4. Tillsätt grädden lite i taget till önskad konsistens
  5. Dela upp smöret i mindre bitar och lägg ner i mandelmassan, kör till en smidig deg
  6. Blanda i äggen, ett i sänder

  1. Fördela fyllningen i formarna.
  2. Grädda i 175 grader ca 15 min (kontrollera att fyllningen har stannat).
  3. Låt svalna.
  4. Pudra över sukrin Melis (flor) innan servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar