- 700 g Rättika
- 4 dl vispgrädde
- Några vitlöksklyftor, pressade
- 1 gul lök
- ca 5 dl riven västerbottenost
- salt och svartpeppar
- Eventuellt någon örtkrydda
- Skiva rättikan tunt.
- Koka upp grädde, rättika, vitlök och kryddor och låt puttra i ca 10 minuter.
- Lägg i löken och koka 5-10 minuter till.
- Häll i ugnsform och toppa med osten.
- Gratinera i 225 grader varm ugn i ca 20 minuter.









