måndag 13 april 2015

Kanelbullar

Bullsmet
  • 4 ägg
  • Sötning: ½ dl sukrin melis plus ½ krm Stevia
  • 75 g smör
  • ½ dl vispgrädde
  • 4 dl mandelmjöl
  • 0,75 dl bakprotein (bakepro)
  • ½ dl fiberhusk
  • 2 tsk bakpulver
  • 1 krm kardemumma

Fyllning (jag gör dubbel sats)
  • 75 g mjukt smör
  • Sötning: ½ dl sukrin melis + 1/4 krm Stevia
  • 1 msk kanel
  • 1 krm äkta vaniljpulver
  • Luktfri kokosolja alt rapsolja

Topping
  • 1 ägg
  • Finhackad sötmandel

Gör så här:
  1. Vispa ägg och sötning i fem minuter.
  2. Smält smöret och blanda med vispgrädden, och rör i äggsmeten.
  3. Blanda i de torra ingredienserna och låt stå en timme i kylskåp.
  4. Sätt ugnen på 175 grader.
  5. Rör samman rumsvarms smör, sötning, kanel och vaniljpulver.
  6. Bred ut plastfolie på en bänkskiva och fetta in den med kokosolja eller rapsolja
  7. Tryck ut bulldegen på folien (platt och avlång) och bred på fyllningen.
  8. Rulla ihop och skär av 20-22 bullar.
  9. Lägg bullarna i formar, pensla med ägg och strö över hackad sötmandel
  10. Grädda i 25-30 minuter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar